info@buro155.nl

+31 (0)6 18 83 89 55

Coachen

 

Toegang tot jeugdhulp

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het verlenen van de toegang tot tweedelijns jeugdhulp. Om tot een besluit te kunnen komen of een jeugdige en/of gezin in aanmerking komt voor een voorziening, vindt eerst een onderzoek plaats.

Het vaststellen van de hulpvraag, het bepalen van aard en omvang van de hulp en het onderzoeken van de mogelijkheden in eigen kracht, zijn onderdelen van dit onderzoek. Dit vraagt deskundigheid.

Hoe doe je dit op een zorgvuldige en transparante manier, en lukt het daarnaast om dit op een juiste en begrijpelijke manier op papier te zetten?

Hierbij coachen we jeugdprofessionals, door bijvoorbeeld:

  • Gesprekken voorbereiden en nabespreken
  • Ondersteunen bij vraagverheldering
  • Beeldvorming aan de hand van casuïstiekbespreking
  • Rapportages van feed back voorzien

 

Veiligheid

Wijkteams hebben een belangrijke taak in het voorkomen en verbeteren van onveilige opvoedsituaties. Door onveilige situaties, zoals kindermishandeling of huiselijk geweld, kan de ontwikkeling van een kind zwaar onder druk komen te staan. Om dit te voorkomen, is het belangrijk om onveilige opvoedsituaties voor kinderen tijdig te signaleren, te bespreken en te werken aan het voorkomen of verbeteren ervan.

Dit blijkt voor veel wijkteams nog een aandachtspunt. Zo vinden veel professionals het lastig om signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling te herkennen; om systematisch de veiligheidsrisico’s voor het kind in te schatten en onveiligheid in een gezin te bespreken met het gezin zelf.

Rondom het thema veiligheid coachen we professionals op:

  • Het in kaart brengen van krachten en zorgen;
  • Het gebruiken van een risicotaxatie-instrument;
  • Het volgen van de meldcode;
  • Bespreken van signalen van onveiligheid en risico’s met het gezin;
  • Het maken van een veiligheidsplan;
  • Het werken aan acute en stabiele veiligheid in een gezin, en het maken van een plan voor herstel (gefaseerde ketenzorg)

 

Regie

Voor veel professionals is het nog niet vanzelfsprekend om op de regiestoel plaats te nemen, wanneer voor meerdere hulpvragen ook meerdere hulpverleners betrokken zijn in één gezin.  

In de meest kwetsbare gezinnen  spelen vaak problemen op meerdere leefgebieden (denk aan werk en inkomen, (geestelijke) gezondheid, opvoeding). Door deze problemen kan het recht van de kinderen op gezond en veilig opgroeien worden bedreigd. Om ervoor te zorgen dat er passende, samenhangende en effectieve zorg en ondersteuning komt in deze gezinnen, is het noodzakelijk dat er een regisseur in beeld komt.

De regisseur:

  • Inventariseert de zorgen en krachten in en rondom het gezin;
  • Stelt samen met het gezin, zijn netwerk en andere betrokken professionals een plan van aanpak op;
  • Maakt een inschatting van de veiligheidsrisico’s voor de gezinsleden en ontwikkelingsbedreigingen voor het kind;
  • Zet op basis van het plan de benodigde zorg en ondersteuning in, vanuit het sociale netwerk, voorliggende voorzieningen en specialistische zorg;
  • Houdt het overzicht over de ingezette zorg en bewaakt de kwaliteit en effectiviteit ervan;
  • Stelt grenzen en doet alles wat nodig is om de veiligheid van de kinderen te bewaken, hij schaalt de hulp op wanneer nodig en schaalt af zodra problemen zijn afgenomen;
  • Is op de hoogte van – en werkt volgens de richtlijnen;
  • Is daadkrachtig en in staat de helikopterview te houden;

En dit alles in een omgeving waarin andere professionals en organisaties niet altijd weten en/ of erkennen wat de verantwoordelijkheden zijn van de regisseur, en de werkdruk binnen de eigen organisatie vaak hoog is.

In de rol van regisseur is het van belang dat professionals casuïstiek structureel met collega’s bespreken, zij methodisch handelen en reflecteren op eigen handelen. Hierin voorziet Buro 155.